KONTROLA LOPATIEK ROTORA VETERNEJ ELEKTRÁRNE

KONTROLA LOPATIEK ROTORA VETERNEJ ELEKTRÁRNE

Máte záujem? Napíšte nám na:

lietame@viziodron.sk

S inšpekčnou službou VizioDron pre väčšiu úžitok pre vašu veternú elektráreň

Bezkontaktné metódy kontroly vrtúľ rotora

  • optické metódy kontroly povrchu vrtule rotora, ako je poškodenie aerodynamického plášťa, poškodenie laminátu alebo poškodenie vláknami vystužených kompozitov, poškodenie sendvičových štruktúr, chyby adhézie, poškodenie systému ochrany pred bleskom a hodnotenie prvkov pasívneho prúdenia ( generátory vírov atď.)
  • termografickými metódami na detekciu poškodenia v štruktúre vrtule rotora, ako sú vzduchové kapsy, delaminácie a ondulácie, ako aj chyby adhézie.
  • Optické a termografické metódy sú realizovateľné zo vzduchu a zo zeme.


Vrtule rotora veternej turbíny sú predmetom ťažkých bremien v dôsledku novo vznikajúcich prevádzkových zaťažení a ďalších vplyvov na životné prostredie . Z tohto dôvodu môžu vrtule rotora spôsobiť poškodenie , ktoré môže viesť k strate zisku, veľkým prestojom, dokonca k úplnej strate veternej turbíny a k ohrozeniu verejnosti.

Vďaka najnovšej technológii s dronom dokáže VizioDron vykonať inšpekciu vrtúľ . Prostredníctvom kontroly stavu vrtúľ s dronom rotora získajú technici alebo priemyselní horolezci predstavu o skutočnom stave vrtúľ rotora a sú schopní pracovať časovo úspornejšie a cielenejšie . Okrem toho sa skracujú prestoje veternej turbíny

Štruktúra a materiály listu rotora

Tieto aerodynamické časti , ktoré tvoria tlakové a sacie strany rotorovej vrtule a popruhový pás konštrukcie sú vyrobené z kompozitného materiálu vystuženého vláknami . Vláknom vystužený kompozitný materiál je kompozit z vlákien, ktorý v podstate kompenzuje namáhanie materiálu. Dominantnými vláknami na výrobu vrtúľ rotora sú sklenené a uhlíkové vlákna.  Uhlíkové vlákna sa používajú výlučne na spevnenie vysoko namáhaných oblastí. Aerodynamické skupiny sú tiež pokryté povrchovou ochranou , takzvaným gélom a vrchným náterom . Ďalej sendvičové konštrukcie sú implementované vo vrtule rotora. Tieto štruktúry pozostávajú z hromadného usporiadania dvoch krycích vrstiev a medzi nimi umiestneného výplňového materiálu . Aerodynamické časti sú prilepené cez nábežnú a zadnú hranu pomocou konštrukcie pásu, aby vytvorili kompletný list rotora.

Poškodenie aerodynamického plášťa

Aerodynamický plášť , sa skladá z tlakovej a sacej strany je potiahnutý povrchovou ochranou  gélového povlaku. V dôsledku materiálových alebo výrobných vplyvov  / alebo vplyvov prostredia môže ochranná vrstva zlyhať. Ak k tomu dôjde, podkladový, vláknami vystužený kompozit je vystavený podmienkam prostredia. Ďalšie poškodenie je:

  • Poškodenie vrchnej časti a gelcoatu
  • Poškodenie prednej hrany (poškodenie ochrannej fólie prednej hrany)
  • Opotrebenie nábežnej hrany (erózia)
  • Poškodenie zadnej hrany (zlomenie zadnej hrany, otvorená zadná hrana)
  • Otvory
  • Póry a prázdne miesta
  • Poškodenie bleskom úderom blesku
  • Praskliny

Poškodenie kompozitného materiálu vystuženého vláknami

Poškodenie kompozitu vystuženého vláknami môže byť spôsobené opotrebovanou vrchnou vrstvou a vrstvou gelcoat , pretože laminát je teraz vystavený vplyvom prostredia . Úder blesku, ktorý zasiahne laminát, zanechá vo vláknom vystuženom kompozitnom materiáli popáleniny a podporí praskliny podobné pavučine . Prehľad poškodenia laminátu:

  • Delaminácie
  • Ondulácie
  • Popáleniny a praskliny podobné pavučine spôsobené bleskom
  • Suchý laminát

Poruchy lepiaceho švu

Poruchy lepenia zvyčajne vznikajú počas procesu lepenia konštrukčných komponentov listu rotora a bránia tak homogénnemu silovému toku. Pri prevádzkovej záťaži a ďalších vplyvoch prostredia, ktoré pôsobia na vrtuľu rotora, sa môžu neporušené lepiace kĺby zlomiť adhézne alebo kohézne. Medzery medzi trhlinami na prednej hrane vrtule rotora naznačujú napríklad chybné spojenie . To mohlo byť spôsobené delamináciami v sieti, ktoré vedú k vyššiemu zaťaženiu nábežnej hrany.

Poškodenie systémov ochrany pred bleskom

Úlohou systémov ochrany pred bleskom vrtúľ rotora je rozptýlenie bleskového prúdu cez nízkoimpedančné vedenie pomocou vhodných zariadení na tlmenie bleskov a tým zníženie poškodenia v bodoch nárazu. Aby sa zabezpečilo , že zásah blesku nezasiahne správny výboj blesku a okolitý materiál , je potrebné včasné rozpoznanie poškodenia systému ochrany pred bleskom .

Typickými návrhmi systémov ochrany pred bleskom vrtule rotoraoplety z medeného drôtu , kovové špičky alebo čiapky , kovové receptory a kovové profily .

Poškodenie prietokových prvkov

Na optimalizáciu aerodynamických , aeroelastických a aeroakustických vlastností vrtule rotora sa používajú opatrenia ovplyvňujúce prietok - takzvané prvky pasívneho prúdenia . Pomocou prvkov pasívneho toku je možné dosiahnuť zvýšenie výkonu , riadenia záťaže a zníženie hluku . Preto je veľmi dôležitá kontrola týchto prvkov ovplyvňujúcich prietok .

Klasifikácia poškodenia

Na klasifikáciu poškodenia vrtúľ rotora používa VizioDron systém tried poškodení pozostávajúci z 5 tried poškodenia . Každá trieda poškodenia obsahuje popis poškodenia.


Prečo by ste mali využívať službu inšpekcie vrtúľ rotora VizioDron?

Podporujeme pre vás:

  • predĺženie životnosti vašich vrtúľ rotora a minimalizácia rizika chýb spracovania a návrhu
  • zabezpečiť, aby čepele vyhovovali podmienkam miesta a fungovali efektívne
  • dodržiavanie bezpečnostných noriem a predpisov
  • vyhýbanie sa prestojom

Galéria